تیتر20 - با ورود حجم بالاتری از پول حقیقی به بازار سرمایه نسبت به ماهها و سالهای گذشته، نماد شرکت فروشگاههای افق کوروش (افق) مجدد در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.
رتبه این شرکت از لحاظ ارزش بازار در گروه خود (خرده فروشی/خرده فروشی انواع مواد غذایی) اول و در بازار بیست و هشتم است.
بر این اساس، افق کوروش ۳۰ میلیارد سهم دارد که قیمت هر سهم آن به ۱۸۶۶ تومان میرسد. در نتیجه بازاری به ارزش ۵۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان دارد. این بازار بزرگ برای سهامداران این شرکت و افرادی که افق را زیر نظر دارند، بسیار جذاب است.
بازدهی سهم افق هم مطلوب است. در یک سال گذشته، بازدهی آن به ۶۳ درصد میرسید؛ در حالی که بازده شاخص بورس تهران در همین مدت ۱۵.۱۹ درصد بود. افق، از سال ۱۳۹۷ که وارد بورس شد، به بازدهی تعدیل شده ۴۴ هزار و ۷۳۳ درصد دست یافته است.
عملکرد مطلوب در گروه خرده فروشی
در نتیجه، این شرکت، رتبه اول حجم معامله سهام در گروه خرده فروشی را در اختیار دارد. افق کوروش در سایر سنجههای بازار هم عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. برای نمونه P/E (قیمت به درآمد) افق به ۱۳.۰۹ میرسد.
اما P/E گروه خرده فروشی ۱۱.۷۷ است. P/E از تقسیم قیمت هم سهم، بر سود تقسیم شده به ازای هر سهم (EPS) در یک دوره مشخص به دست میآید.
P/E بالاتر به معنای رشد یافتگی یک شرکت است، همزمان میتواند بیانگر این باشد که قیمت یک سهم، نسبت به درآمد آن (سود تقسیم شده به ازای هر سهم) بالا رفته است.
در نتیجه، این شرکت به ازای قیمتی که از بابت خرید هر سهم آن پرداخت میکنید، سود کمتری را توزیع میکند.
اما چرا با وجود این موضوع، سهامداران به آینده افق کوروش خوشبین هستند و در گروه خرده فروشی بیشتر از همه افق را مورد توجه خود دارند؟ دلایل مشخصی برای اینکه افق سهم ارزشمندی است، وجود دارد.
زمانی که میببنیم که یک شرکت P/E بالایی دارد اما برای تحقیق، توسعه، افزایش سرمایه، سرمایهگذاری و افزایش فروش برنامه دارد، یعنی سرمایهگذاری در آن کاری درست و در نقطه مناسبی است. ضمن اینکه میانگین P/E ۵ سال گذشته افق ۱۷ است.
صورت مالی گروه شرکتهای افق کوروش، نشان میدهد که این مجموعه در پایان ۱۴۰۲.۳ هزار و ۴۳۴ شعبه در سطح کشور دارد. این در شرایطی است که دومین فروشگاه برتر کشور به لحاظ تعداد شعب، ۲ هزار و ۲۸۸ شعبه دارد.
افق البته تنها به این سهم از بازار تهاجمی نکرده و در اهداف خود، حضور در بین ۲۵۰ خرده فروش برتر دنیا در سال ۱۴۰۸ را قرار داده است.
در راستای این هدف، شرکت، افتتاح ۴۰۰۰ فروشگاه در سطح کشور، توسعه فروش و درآمد از طریق فرانچایز و توسعه برندهای تخصصی (عرضه محصول در فروشگاه با برند افق کوروش) را قرار داده است.
سرمایهگذاری گسترده و تکمیل زنجیره
از سویی دیگر، افق کوروش فرایندهای زنجیره تامین خود را یکپارچه و بهینه ساخته است.
برای اجرای این برنامه، سفارشگذاری متمرکز خرید و تامین کالا جهت انبارهای شرکت، سفارشگذاری متمرکز ارسال کالا از انبارهای شرکت به فروشگاهها و کنترل سطح موجودی با سفارشگذاری اتوماتیک (MRP) اجرایی شده اند.
افق به اینها اکتفا نکرد و سرمایهگذاری گستردهای را در شرکت فرعی و وابسته تدارک دید. در این راستا، ۷۹.۹۸ درصد سهام کشت و صنعت کوروش، ۷۵ درصد سهام هایپرفامیلی مدرن، ۷۰ درصد سهام صنعت پوشاک آوید و ۹۹.۹۹ درصد بازرگانی افق کوروش را تملک کرد.
افق تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان در بازار سرمایه، سرمایهگذاری کرده است؛ راهبردی که نشان دهنده پیش روی تهاجمی شرکت در سرمایهگذاری است.
صورت مالی ۱۴۰۲ هم نشان میدهد که دارایی ثابت مشهود شرکت، در پایان ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن، ۱۷۴ درصد رشد داشت و از بیش از ۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد به بیش از ۳ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان جهش کرده است.
سرقفلیها به میزان خیره کنندهای از ۱۲۱ میلیارد و ۱۹۳ میلیون و ۸۰۰ هزار به بیش از ۱ هزار و ۵۵۴ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است؛ جهشی ۱۱۸۲ درصدی.
داراییهای غیرجاری افق (بیشتر از ۱ سال نگهداری) با ۱۵۸ درصد افزایش از بیش از ۳ هزار و ۷۳۸ میلیارد به بیش از ۹ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان رسیده است.
با وجود این سرمایهگذاریهای گسترده، افق افزایش سرمایه هم داده و میزان سرمایه خود را از ۲ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.
در بازه مورد اشاره، سود خالص افق با ۸۵ درصد افزایش از بیش از ۱ هزار و ۸۲۲ میلیارد به ۳ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان (حسابرسی نشده) افزایش یافته است.
درآمدهای عملیاتی هم جهش خوبی داشت. بر این اساس، میزان درآمدهای عملیاتی، از بیش از ۳۹ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان به بیش از ۷۵ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان رسیده است. در این مورد هم افزایش ۹۲ درصدی را شاهد هستیم.